إدارة المزاج التسويقي مدخل لتعزيز سعادة الزبون: دراسة استطلاعية لآراء عيّنة من زبائن الشركات السياحية في سهل نينوى

Authors

  • م .م سهيل لقمان عباس
  • م . د مازن عباس كاظم

Keywords:

إدارة المزاج التسويقي، سعادة الزبون

Abstract

يتمثل الهدف الرئيس للدراسة في التعرف على دور استراتيجية إدارة المزاج التسويقي في تعزيز سعادة الزبون من وجهة نظر عيّنة من زبائن الشركات السياحية في سهل نينوى، وذلك للوصول إلى مجموعة من الاستنتاجات وتقديم عددٍ من التوصيات التي قد تساعد المنظمات المعنية في تحسين مستوى الخدمات المقدمة من قبلهم بما يسهم في تعزيز رضا الزبون ويحقق سعادته، وقد اعتمد البحث المنهج الوصفي من خلال الاطلاع على الادبيات ذات العلاقة، فضلاً عن المنهج التحليلي من خلال تحليل اراء زبائن الشركات عيّنة  البحث، وقد توصل الباحث لعدد من الاستنتاجات كان أهمها وجود علاقة إيجابية بين متغيرات البحث( إدارة المزاج التسويقي وسعادة الزبون) على المستوى الكلي، فضلاً عن وجود تأثير إيجابي لإدارة مزاج الزبون في سعادة الزبون على المستوى الكُلّي، في سياق ذلك تم تقديم عدد من التوصيات أهمها ضرورة العمل على تعزيز العلاقة الإيجابية بين الزبون والعلامة التجارية من خلال إدارة المزاج التسويقي.  

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

– Noland,C.R.2021. Positive or negative vibes: Does mood affect consumer response to controversial advertising?. Journal of marketing Communications, 27(8).

– Robinson,M. J., & Knobloch-Westerwick ,S. 2016. Mood management through selective media Use and Well-Being(pp.65-79)Rutledge.

– Kosa, M.,& Uysal ,A. 2020. Four pillars of healthy escapism in games :Emotion regulation, mood management , coping , and recovery.In Game user experience and player – centered design( pp.63-76).Springer , Cham.

– Taheri, B., Coelho,F.J., Sousa,C.M.,& Evanschitzky,H.2017.Mood regulation , customer participation , and customer value creation in hospitality services . International Journal of Contemporary Hospitality Management , 29(12).

– Adamczyk, W.M., Wiercioch-Kuzianik,K., Bajcar,E.A., & Babel,P.2019. Rewarded placebo analgesia : a new mechanism of placebo effects based on operant conditioning . European Journal of Pain, 23(50).

– Mckenna, F.P., & Sharma, D. 2004. Reversing the emotional stroop effect reveals that it is not what it seems : the role of fast and slow components . Journal of Experimental psychology: Learning , Memory , and Cognition. 30(2).

– Rost, K.M.,& Marshal, D. 2010.Marketing depression care management to employers: design of a randomized controlled trial .Implementation Science , 5(1).

– Sethna,V., Murry.l., Edmondson . O., Iles.J., & Ramchandani . p.2018. Depression and playfulness in fathers and young infants: physical play with peaks of emotional excitement in 3-month father-infant interactions.

– Schmitt , B., & Zutphan, Van G. 2012. Happy customers everywhere : how your business can profit from the insights of positive psychology , Macmillan, pp.978-320.

– Baltes, L.P., 2015. Content marketing- the fundamental tool of digital marketing Bulletin of the Transylvania University of Brasov. Economic Sciences. Series V, 8(2).

– Jun, M., Yang, Z., & Kim, D. 2004. Customers Perceptions of online retailing service quality and their satisfaction. International Journal of Quality & Reliability Management.

– خالد، دلال عكيد، يعقوب، منذر خضر، 2021، تأثير اسعاد الزبون في الحصة السوقية للشركة: دراسة استطلاعية في متجر فاملي مول في محافظة دهوك، مجلة تكريت للعلوم الاقتصادية والإدارية، مجلد 15، عدد، 55 .

– وناس، خلود عاصم، جميل، احمد نزار، إبراهيم، محمد عبدالله، 2010، استعمال مدخل تحليلي الربحية واحتساب قيمة الزبون مدى الحياة في إدارة علاقات الزبون، مجلة كلية بغداد للعلوم الاقتصادية، العدد23.

– محمد، محمود عبدالله، 2022، دور تسويق المحتوى في تحقيق اسعاد الزبون: دراسة تحليلية لآراء عيّنة من مستخدمي هاتف( Apple-iphone ) لكليات مختارة من جامعة تكريت، المجلد18، العدد59

Published

2024-06-22

How to Cite

م .م سهيل لقمان عباس, & م . د مازن عباس كاظم. (2024). إدارة المزاج التسويقي مدخل لتعزيز سعادة الزبون: دراسة استطلاعية لآراء عيّنة من زبائن الشركات السياحية في سهل نينوى. Al Kut Journal of Economics and Administrative Sciences, 16(51), 45–57. Retrieved from https://kjeas.uowasit.edu.iq/index.php/kjeas/article/view/753