تقييم جودة خدمات الصحة المدرسية باستخدام مقياس الاداء الفعلي SERVPERF من وجهة نظر مقدم الخدمة دراسة ميدانية لتقييم خدمات الصحة المدرسية المقدمة لطلبة المدارس في مدينة الناصرية

Evaluating the Quality of School Health Services Using the SERVPERF Scale from the Provider's Perspective A Field Study to Evaluate School Health Services Provided to School Students in Nasiriya.

Authors

  • ا.د. قاسم المحياوي كلية الإدارة والاقتصاد / جامعة سومر/العراق
  • عادل الاسدي كلية الإدارة والاقتصاد / جامعة سومر/العراق

Keywords:

خدمات الصحة المدرسية, مقياس الأداة الفعلي (SERVPERF), Service Performance  model (SERVPERF), Service heath Schools

Abstract

المستخلص

يهدف البحث إلى تقييم جودة خدمات الصحة المدرسية التي تقدم من قبل مراكز الصحة المدرسية في مدينة الناصرية من وجهة نظر مقدم الخدمة باستخدام مقياس الأداة الفعلي (SERVPERF) بإبعاده الخمسة (الموثوقية , الاستجابة , الامان , الجوانب الملموسة , والتعاطف) استخدام الباحث المنهج الوصفي التحليلي حيث تم تصميم أداه البحث الرئيسية وتوزيعها على أفراد عينة البحث . اذ تم توزيع (226) استبانة وزعت على العاملين في مراكز الصحة المدرسية تم استرداد (214) استبانة صالحة للتحليل .توصل البحث إلى مجموعة من الاستنتاجات كان أهمها: وجود فروقات ذات دلالة معنوية نحو مستوى جودة الخدمة وكذلك وجود اختلافات ذات دلالة إحصائية في تحديد لأهمية النسبية لإبعاد جودة الخدمة , خلص البحث بجملة من التوصيات من أهمها : ضرورة تبني إدارات مراكز الصحة المدرسية أبعاد جودة خدمات الصحة المدرسية والعمل على تحقيقها بصورة أفضل .وتعميق الوعي الصحي لدى العاملين في الصحة المدرسية حول مفهوم واهداف ابعاد جودة الخدمات الصحية لكونها تتعلق بحياة الطلبة.

ABSTRACT

The research aims to evaluate the quality of school health services provided by school health centers in the city of Nasiriya from the point of view of the service provider using the actual instrument scale (SERVPERF) with its five dimensions (reliability, response, safety, concrete aspects, and empathy). The main research tool is designed and distributed to research sample members. A total of (226) questionnaires were distributed to school health center staff. (214) questionnaires were retrieved for analysis. The research reached a number of conclusions. The study concluded with a number of recommendations, the most important of which are the following: • The need to increase the attention of school health centers administrations to adopt the dimensions of the quality of school health services and work to achieve them better. Comment on the lives of students.

الكلمات المفتاحية: خدمات الصحة المدرسية، جودة الخدمة، ابعاد مقياس الأداة الفعلي ، مقياس الأداة الفعلي (SERVPERF).

Keywords: Service heath Schools , Service quality , Service quality dimensions ,Service Performance  model (SERVPERF) . 

Downloads

Download data is not yet available.

References

المصادر :
اولاً : المصادر العربية
أ‌. الكتب :
1. الدراكة , مأمون سليمان وطارق الشبلي ,(2011), الجودة في المنظمات الحديثة , دار صفاء للنشر والتوزيع , عمان, الأردن .
2. الضمور , هاني حامد ,(2002), تسويق الخدمات , دار وائل للنشر والتوزيع , عمان .
3. المحياوي , قاسم نايف ,(2005), إدارة الجودة الشاملة ومتطلبات الإيزو , 9001/ 2000 , دار الثقافة للنشر والتوزيع , عمان , الاردن .
4. عبد المقصود , وفايز شكر ,(2006), الصحة المدرسية , ط1, دار تبوك للنشر, الرياض
5. قطاش , رشدي ,(2000), الرعاية الصحية الاولية " دار اليازوري العلمية للنشر والتوزيع , عمان , الاردن .
6. كماش , يوسف لازم,(2015), الصحة والتربية الصحية والصحة المدرسية والرياضية , ودار الخليج للنشر والتوزيع , عمان , الاردن .
ب المجلات الدورية
1. الأحمدي , حنان ,(2009), تحسين الجودة المفهوم والتطبيق في المنظمات الصحية دورية الادارة العامة معهد الادارة العامة , المجلد الأربعون , العدد الثاني , اكتوبر, الرياض .
2. الجرجاوي , زياد علي ,(2010), واقع تطبيق التربية الصحية في مدارس التعليم الحكومي , مجلة جامعة فلسطين للأبحاث والدراسات , غزة .
3. الصرايرة خالد وتركي الرشيدي ,(2012), مستوى الصحة المدرسية في المدرسة الابتدائية في دولة الكويت من وجهه نظر المديرات والمعلمات , مجلة جامعة النجاح للأبحاث (العلوم الانسانية ) , المجلد 26 , العدد 10 .
4. بدح , احمد ,(2007), واقع برامج الخدمات الصحية المقدمة للطلبة في مدارس محافظة الزرقاء في الأردن من وجهة نظر مديري المدارس , مجلة جامعة النجاح للابحاث الإنسانية , الطبعة 1 , العدد 3 .
5. قوش , يوسف عمر ,(2007), ورقة عمل الأساليب الفاعلة لممارسة الصحة المدرسية في المدرسة الثانوية الفلسطينية , جامعة القدس المفتوحة , منطقة خانيوس .
6. سلطان , وفاء حسن ,(2013), أبعاد جودة الخدمات الصحية من وجهة نظر المستفيدين من الخدمة , مجلة كلية الإدارة والاقتصاد , جامعة البصرة , المجلد 27 , العدد10
English sources :
A. BOOK:
1. James ,Evans R., & Collier David A.,(2007), Operations Management Thomson South Western , Boston
2. Karami, Masoud and Olfati Omid ,(2012), Measuring Service Quality and Satisfaction of Students: Journal of Business Management, Vol.6(2), p. 658 Kvarme, Lisbeth
3. Kotler, Keller, (2009), marketing management international Edition
4. Kvarme, Lisbeth Gravdal, (2010), Promotion of self-efficacy and health-related quality of life in socially vulnerable school children.
5. Lewis, R. and Booms, B.,(1993), The Marketing Aspects of Service Quality, Berry, G. Et . Al. , Emerging Perspectives on Service Marketing Chicago: American Marketing Association.
6. William & J. Stevenson ,(2012), Operations Management eleventh edition, published by McGraw-Hill Companies, Inc.1221 Avenue of the Americas, New York
7. William and Angela,(2010), Emphasizing Assessment and Evaluation of Student Health at Historically Black Colleges and Universities. Nation Forum of Issues Journal 7(1) .
Thesis , Dissertations.
1. Albert, L,(2011), Evaluating Health-Management In school In Hong Kong : Development Of A framework, school of Public Health, The Chinese University.
2. Gurunathan, Vanniarajan, T.,(2009), Evaluation of Linkage Between Service Quality. Customer Satisfaction and Repurchase Intentions: An Application of SEM. Asia-Pacific Business Review, Vol.V, No.4, October-December, pp:108-118
3. Jaime Torres Fragoso & Ignacio Luna Espinoza ,(2017), Assessment banking service quality perception using the SERVPERF model Evaluation SERVPERF Contadina y Administration 1294-1316. www.cya.unam.mx/index.
4. Karami, Masoud and Olfati Omid ,(2012), Measuring Service Quality and Satisfaction of Students: A Case Study of Students. Perception of Service Quality In High-Ranking Business Schools In Iran. African Journal of Business Management, Vol.6(2), p. 658
5. Mohammad, Arab,( 2012), The impact Service quality of private hospitals: The Iranian Patients . perspective, Zaire et, al, BMC Health Services Research, http://www.biomedcentral.com.
6. Rodrigues ,Lewlyn L.R ,(2011), Comparison of SERVQUAL and SERVPERF Mrrics : An Empirical Study , The TQM Journal .

Published

2020-03-20

How to Cite

المحياوي ا. ق. ., & الاسدي ع. . . . . . (2020). تقييم جودة خدمات الصحة المدرسية باستخدام مقياس الاداء الفعلي SERVPERF من وجهة نظر مقدم الخدمة دراسة ميدانية لتقييم خدمات الصحة المدرسية المقدمة لطلبة المدارس في مدينة الناصرية: Evaluating the Quality of School Health Services Using the SERVPERF Scale from the Provider’s Perspective A Field Study to Evaluate School Health Services Provided to School Students in Nasiriya . Al Kut Journal of Economic and Administrative Sciences, 12(35), 145-163. Retrieved from https://kjeas.uowasit.edu.iq/index.php/kjeas/article/view/243